Stockholm satsar på NPF-elever

Igår publicerade Mitti en artikel om 18-åriga Milou, som är en av tusentals elever som blivit utbrända i skolan och därmed inte lyckats få gymnasiebehörighet. Läs gärna!

I en uppföljande artikel skriver Mitti att Stockholm nu satsar på elever med NPF, genom 207 extra platser i små undervisningsgrupper. Pusselfamiljens fantastiska NPF-coach Cajsa Jahn intervjuas i artikeln.

Utdrag ur artikeln

Satsningen välkomnas av läraren och författaren Cajsa Jahn, som har lång erfarenhet av att jobba med NPF-elever. Hon utbildar även lärare.

– Tanken om inkludering är aldrig fel men att det ska röra sig om fysisk placering i stor klass för alla är helt fel. Eleven har rätt till undervisning i ett sammanhang den klarar av att vara i. Så jag tycker att fler särskilda undervisningsgrupper eller resursskolor behövs, säger hon.

Ett av hennes viktigaste tips, förutom att det ska finnas kompetenta lärare på skolan, är att ge eleverna visuellt stöd av olika slag. Det handlar om att i bilder, färger, symboler och text hjälpa barnet att navigera i vardagen.

– Det visuella stödet ger ett sammanhang, blir ett stöd för minnet och underlättar förändringar. Med det, och ett lugnt förhållningssätt som bygger på förståelse, empati och kunskap om elevens svårigheter kommer man långt, säger Cajsa Jahn.

Förutom fler smågrupper utbildar Stockholms stad just nu personal i elevhälsan i NPF-kunskap så att till exempel specialpedagoger ska kunna vidareförmedla kunskapen till andra lärare på skolan.

Föregående
Föregående

“En blind leder en blind”

Nästa
Nästa

Rekreation!