LADDA GÄRNA NER

  • NPF - Anpassningar i skolan

  • KASAM

    Sociologen Antonovsky var den första att beskriva begreppet känsla av sammanhang, KASAM. Han menade att tillvaron behöver upplevas som begriplig, hanterbar och meningsfull för att man ska kunna uppleva en känsla av sammanhang.

  • Isberg - Exekutiva funktioner

    Personer med autism eller ADHD har svårigheter med de exekutiva funktionerna. Exekutiva funktioner kan beskrivas som hjärnans dirigent och handlar om att tänka ut, planera, utföra olika handlingar. Bristande exekutiva förmågor påverkar barnet både hemma och i skolan.

  • Isberg - Central koherens

    Central koherens handlar om förmågan att koppla ihop delar till en helhet och förstå sammanhang. Hjärnan samordnar alla intryck, tankar, känslor, minnen, kunskaper, motiv m m. Svag central koherens innebär att man lättare ser detaljer, men har svårare att se helheten.

  • Isberg - Perceptionssvårigheter

    Isberg - Perceptionssvårigheter

    Personer med NPF har nästan alltid någon form av perceptionssvårigheter. Det handlar om förmågan att ta emot och bearbeta sinnesintryck. Här kommer exempel på intryck som kan vara svåra att hantera.

  • Isberg - Theory of Mind

    Personer med autism har ofta brister i Theory of Mind eller mentaliseringsförmåga. Det innebär en förmåga att förstå tankar, önskningar, känslor och behov. Det innebär inte egoism, brist på medkänsla, eller att man inte är intresserad av andra, men det är svårt att förstå hur andra tänker eller känner och att de känner annorlunda än jag själv.